برای شرکت در این دوره می بایست در سایت لاگین کرده باشید  →   ورود | ثبت نام کنید

دوره آموزشی برنامه نویسی اندروید به زبان کاتلین

8 دانشجو ثبت نام کرده

برنامه نویسی کاتلین چیست؟

اگر شما اندروید را دوست دارید و میخواهید اپلیکیشنی با آن ایجاد کنید، زبان برنامه نویسی Kotlin انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. به نظر می رسد که این زبان امروزه به یکی از رقبای سرسخت زبان  “Java” تبدیل شده است. اگر به گذشته برگردیم، زبان جاوا تنها زبان مورد نظر برای ایجاد برنامه های اندرویدی بود. و این بیشتر به دلیل ویژگی های این زبان و همچنین میزان محبوبیت آن بود.

kotlin

در سال ۲۰۱۷ گوگل اعلام کرد که از زبان کاتلین برای توسعه ی برنامه های اندرویدی به صورت رسمی پشتیبانی میکند. این برای بسیاری از افرادی که از زبان جاوا متنفر بودند بسیار خوشایند بود.

بنابراین در این مقاله، ما دلایلی را مطرح خواهیم کرد که نشان میدهد چرا باید زبان برنامه نویسی “Kotlin” را یاد بگیریم. ویژگی و مزایای این زبان نسبت به زبان های دیگر چیست؟ کجا میتوانیم سریع این زبان را فرا بگیریم. منابع این زبان در کجا قرار دارند؟ همه اینها سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داد.

اما بیایید اول ببینیم این زبان چه تعریفی از خود ارائه میدهد.

Kotlin یک زبان برنامه نویسی statically typed است و این بدان معنی است که نوع متغیر های خود را در زمان کامپایل مشخص میکند. این زبان بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می شود و همچنین می تواند به شکل سورس کد جاوا اسکریپت کامپایل شود و یا از زیرساخت کامپایلر LLVM استفاده کند. توسعه اولیه این زبان توسط یک تیم برنامه نویسی به نام JetBrains در سنت پترزبورگ، روسیه انجام شده است.

چرا این زبان ایجاد شد؟

man

تصور کنید که زبان “جاوا” اتومیبلی است که دارای موتوری سریع و قابل اعتماد است و دارای چرخ هایی شگفت انگیز و شاسی فوق العاده ایست. اما ممکن است در ویژگی هایی دیگری همچون راحتی، سیستم صدای بلند، کابینی بدون صدا و … کمبود داشته باشد.

زبان کاتلین دارای ویژگی های فوق العاده ایست. این زبان ویژگی های اساسی زبان جاوا را ارائه میدهد اما همچنین برخی از ویژگی های اضافی که در بالا ذکر شد را نیز داراست مانند سیستم صوتی عالی ، صندلی راحت و بی صدا بودن کابین. این زبان برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ به معرفی شد (توسط JetBrains). این زبان، و ویژگی ها آن نظر بسیاری را به خود جلب کرد.

ویژگی های زبان برنامه نویسی کاتلین

feacher

با وجود اینکه ممکن است از این حقیقت آگاه باشید که زبان کاتلین از جاوا بهتر است لیستی از ویژگی های این زبان را در اینجا آورده ایم. این ویژگی ها به این زبان کمک کرده اند از رقیبانش سبقت بگیرید :

  • سورس باز بودن – این زبان یک زبان برنامه نویسی منبع باز است. همچنین دارای ابزاری به نام one-click است که به برنامه نویس امکان می دهد کد های فعلی جاوا را به به سادگی به کاتلین تبدیل کند.
  • قابلیت همکاری – قابلیت همکاری گسترده با جاوا بسیاری از توسعه دهندگان را جذب می کند و آنها را مجبور به یادگیری کاتلین می کند. زبان کاتلین بر روی ماشین مجازی جاوا که با عنوان JVM شناخته میشود اجرا می شود.
  • توابع Extension – میتوان توابعی را بدون تغییر در سورس کد کلاس ها ، به آنها اضافه کنیم. این توابع در زبان های برنامه نویسی با عنوان توابع Extension شناخته میشوند.
  • کد کمتر – کاتلین دارای ویژگی های هوشمندی نیز هست. برای مثال اگر چیزی در کد نویسی فراموش کنید، آن را به صورت خودکار تکمیل می کند. به طور خلاصه، شما باید درباره کد باقی مانده نگران نباشید.
  • جذاب تر – با استفاده از کاتلین میتوان اپلیکیشن های اندرویدی جذاب تری نسبت به جاوا نوشت. در کاتلین، می توانید کد های واضح تر و موثرتری بنویسید که اشکالات کمتری دارند.

اپلیکیشن هایی که با این زبان نوشته شده اند

app

Pinterest – این سرویس محبوب اشتراک گذاری تصویر و خدمات رسانه های اجتماعی اکنون از کاتلین به جای جاوا استفاده می کند. چیزی که ممکن است به نظر شما کمی شگفت انگیز به نظر برسد این است که “Kotlin” در چنین برنامه ی محبوبی با این همه کاربر، حتی قبل از اینکه گوگل اولین پشتیبانی از این زبان را اعلام کرد، مورد استفاده قرار گرفته است.

Coursera – برخی از شما ممکن است در مورد این سرویس آنلاین چیز هایی بدانید. Coursera دوره های آنلاین برگزار شده توسط برخی از دانشگاه ها و موسسات مشهور مانند استنفورد و ییل را ارائه می دهد . این سرویس آنلاین نیز از زبان کاتلین استفاده میکند.

Trello – این برنامه در حال حاضر متعلق به Atlassian است.Trello یک برنامه مدیریت شناخته شده پروژه است.  آنها برای برنامه اندروید خود در فروشگاه play store از کاتلین استفاده کرده اند. این یک نشانه خوب است؛ آنها همچنین کد جاوا خود را با kotlin جایگزین کردند.

Basecamp۳ – برنامه تجاری معروف Basecamp۳ کد نویسی خود را نیز با کاتلین انجام داده است . این برنامه به کسب و کارهای کوچک کمک می کند تا رشد کنند. این برنامه به طور کامل در کاتلین نوشته شده است و توسعه دهندگان آن ادعا می کنند که این تغییر باعث افزایش درآمد سازمان شان میشود.

بنابراین، استفاده ی برنامه ها و وب سایت های محبوب از این زبان، میتواند خود دلیلی برای قدرتمند بودن این زبان باشد.

آموزش های این قسمت در حال تکمیل شدن هست لطفا قدری صبور باشید…

نقد و بررسی دوره

نا مشخص

امتیاز
  • 5 ستاره0
  • 4 ستاره0
  • 3 ستاره0
  • 2 ستاره0
  • 1 ستاره0

هیچ نقد و بررسی برای این دوره ثبت نشده است.

شرکت در دوره
  • رایگان
  • 365 روز

ابزارک جستجو پیشرفته

آخرین نوشته ها